NYHETSARKIVET
20 mar 2008 12:05
PTS-krav på bättre funktion i Telia Fastmobil
Telias Fastmobiltjänst håller inte måttet när det gäller kvalitet. Det anser Post- och telestyrelsen som i går gav TeliaSonera en underrättelse att senast den 2 juni i år redovisa de överväganden och åtgärder som vidtagits för att säkerställa god funktion och teknisk säkerhet samt en redogörelse för hur tjänstens funktionsnivå förbättrats av dessa åtgärder.

I en skrivelse till PTS har TeliaSonera redan beräknat att de kommer att vara klara med sina åtgärder i juni i år.

”Av 288 abonnenter i de 9 stationsområden som inte byggts om i Småland efter stormen Gudrun (nedan Smålandsområdet) har ca 170 personer anmält fel och brister i tjänsten. Bristerna består av avbrutna samtal, att utgående samtal inte kopplas upp, vid inkommande samtal får uppringande part upptagetton eller meddelande om att numret inte kan nås, dålig ljudkvalité, trögt Internet, faxtjänsten inte tillförlitlig samt åskkänslig nätdel. Bristerna beror enligt bolagets bedömning främst på bristande mobiltäckning och felaktiga terminaler. TeliaSonera har höjt kravet avseende radiostyrka och förstärker de mobilsiter som finns, man kommer också att byta ut terminaler eller uppdatera dess mjukvara. Dessa åtgärder beräknas vara klara tidigt i juni 2008”, skriver PTS i sin underrättelse.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108