Svenska företag är dåligt rustade för Bring Your Own Device, BYOD, och sociala medier. Det visar en undersökning som TNS Sifo har gjort på uppdrag av TDC.
I undersökningen uppger 60 procent av företagens it-avdelningar att de saknar en säker BYOD-strategi. 15 procent säger att de inte vet om de har det. Samtidigt uppger 47 procent av dem som saknar säker BYOD att de har ett behov av detta.
Det är förvånansvärt många som saknar en säkerställd BYOD-strategi, men jag är säker på att detta kommer att ändras radikalt under de kommande åren. Fler och fler medarbetare vill idag kunna använda sina privata it-enheter, till exempel mobiltelefoner, läsplattor och datorer, även i arbetet. Det är trend som blir allt starkare och som företagen inte längre kan bortse ifrån. Det är helt enkelt nödvändigt för it-avdelningarna att ha ett fungerande system för hur alla enheter ska fungera ihop på ett säkert sätt, säger Ingmar Jonsson, it-direktör på TDC Sverige, i en presskommentar.
Undersökningen visar även att 30 procent av företagen saknar en policy för sociala medier.
Det finns olika anledningar till detta. 48 procent uppger att det inte har ansetts tillräckligt angeläget. 19 procent säger att det saknas underlag för beslut och 13 procent säger att det saknas resurser eller kompetens för att implementera. Av dem som har en policy för sociala medier så endast drygt hälften (58 procent) fullt ut nöjda med hur den fungerar, skriver TDC.