I MMS återkommande mätning av VOD-användandet i Sverige mäts för första gången daglig räckvidd för tjänsterna. I höstens mätning nådde branschledande Netflix en daglig räckvidd i åldersspannet 9-99 år på 308 000 personer, vilket motsvarar ungefär en tredjedel av dem som har tillgång till tjänsten. Tvåan Viaplay hade en daglig räckvidd på 128 000 personer i samma åldersspann, meddelar MMS i dag.
Netflix fortsätter att stärka sin position. Men man bör dock notera att både SVT Play och Aftonbladet TV har betydligt fler dagliga tittare, säger Magnus Anshelm, vd MMS, i en kommentar.
Nedan redovisas antal individer i åldersspannet 9-99 år som har tillgång till de streamade tjänsterna i sina hem, med respektive daglig räckvidd inom parentes. Källa MMS Trend & Tema 2013:3.
Tillgång (Daglig räckvidd):
Netflix 864 000 (308 000)
Viaplay 633 000 (128 000)
C More Play 94 000 (26 000)
TV4 Premium 94 000 (17 000)
Voddler 94 000 (9 000)
HBO Nordic 68 000 (17 000)
Undersökningen genomfördes med telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år. Totalt genomfördes 3 168 intervjuer under mätperioden 19 augusti till 13 oktober 2013.