Marknadsföringen av Telias viktigaste abonnemang på mobilmarknaden, Mobil Komplett, strider mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Det slår Reklamombudsmannen, RO, fast i ett uttalande gällande en reklamannons som består av texten: Ett abonnemang för dig och familjen. Ring och sms:a obegränsat för 199 kr/mån och Mobilabonnemang. Våra mobilabonnemang passar för alla. Vare sig du vill slippa många fakturor och abonnemang för familjen eller om du vill ha ett abonnemang där allt ingår.
I praktiken kostar det dock från 299 kr/mån för att ansluta familjens mobiler, något som Reklamombudsmannen inte tycker är okej.
Reklamombudsmannen finner att genomsnittskonsumenten får intryck av att mobilabonnemanget kostar 199 kronor i månaden för hela familjen. När besökaren klickat sig vidare visar det sig att så inte är fallet utan att 199 kronor är den summa som gäller för en telefon. Vill man ha ytterligare en telefon kostar den 299 kronor och så vidare. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.
Enligt artikel 24 i ICC:s regler är en rättelse i efterhand i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig, skriver RO Elisabeth Trotzig i ett yttrande.