TV-bolaget Boxer lämnar bredbandsmarknaden och säljer kundstocken på 9 500 bredbandskunder till Alltele.
Vi upplever en ökad konkurrens från andra aktörer inom OTT och betal-TV, därför har vi gjort ett strategiskt val att lägga vårt fokus på TV-tjänster och avyttra bredbandsverksamheten, säger Niklas Vange, informationschef på Boxer, till Telekomnyheterna.
Försäljningen av verksamheten kommer dock inte att ge någon effekt på personalsidan hos Boxer.
De som har arbetat med de här tjänsterna, vilket främst har varit inom kundtjänst, kommer att stärka upp inom andra delar av verksamheten.
Enligt Niklas Vange har det varit viktigt för Boxer att hitta rätt köpare till bredbandsverksamheten och man är mycket nöjda att det blev just Alltele.
Det har varit väldigt viktigt för oss att kunderna känner att den här affären är bra för dem. Därför har vi till exempel avtalat med Alltele att de inte får göra några pris- eller villkorsförändringar under de första sex månaderna efter affären.
Allteles förvärv av de 9 500 bredbandskunderna, varav 3 900 stycken dessutom har VoIP-tjänst, realiseras den 15 december. Den förvärvade verksamheten uppges ha en årlig omsättning på 240 miljoner kr.