Det går tungt för Telia på mobilmarknaden. Under det gångna kvartalet har bolaget tappat 61 000 mobilkunder i Sverige. Främst är det kontantkortskunderna som lämnar operatören. Under 2013 tappade Telia 138 000 kontantkortskunder varav 77 000 försvann under det fjärde kvartalet.
På abonnemangsmarknaden ökade antalet kunder med 16 000 under årets sista kvartal, vilket gav en årstillväxt på 97 000 mobilabonnemangskunder.
I Sverige sjönk nettoomsättningen 5,4 procent till 4 369 MSEK (4 620) till stor del beroende på lägre hårdvaruförsäljning och sänkta reglerade samtrafikavgifter. Fakturerade intäkter sjönk marginellt, främst på grund av svagare utveckling i företagssegmentet. De nya databaserade prismodellerna med fast avgift för röst och meddelande och med en surfpott för data, utvecklades ytterligare i kvartalet, skriver TeliaSonera i sin bokslutskommuniké i dag och fortsätter:
I Sverige steg EBITDA-marginalen till 40,6 procent (39,7) främst tack vare förbättrad bruttomarginal. Utrangering av it-system påverkade EBITDA med -15 MSEK. I Finland steg EBITDA-marginalen till 33,0 procent (26,2) huvudsakligen tack vare högre bruttomarginal och sänkta it- och personalkostnader.
Oroande är dock att Telia i Sverige redovisar sin högsta churn någonsin med 22 procent, vilket är rejält mycket högre än den churn på 14 procent som operatören redovisade under sitt sista kvartal förra året.