Ömsom vin, ömsom vatten, så sammanfattar Com Hems vd Tomas Franzén det fjärde kvartalet förra året. Under kvartalet har bolagets ebitda-marginal sjunkit till 48,6 procent, jämfört med 50,9 procent motsvarande period 2012. Det är den sämsta marginalen sedan Q2 2012.
Om man kliniskt tittar på siffrorna så är detta inget höjdarkvartal, men om man tittar på helheten vad vi har skapat i tillväxtpotential för 2014 så ser det bra ut, säger Tomas Franzén till Telekomnyheterna.
Han syftar då på TiVo-lanseringen på TV-sidan, som trots att man bara har sålt 38 000 abonnemang under 2013 har lyckats generera en vändande trend när det gäller intäkt och arpu under Q4, jämfört med Q3 2013.
Vi vet att vi får in kunderna på högre TV-paketeringar när det gäller TiVo och det kommer att ge oss bättre intäkter, säger han.
På bredbandssidan har Com Hem nått sitt bästa kundtal någonsin med 558 000 kunder.
Vi börjar se resultat av vår lansering av 500 Mbit/s-abonnemanget i höstas och även av vår service provider-satsning där vi börjar leverera tjänster även i andra nät än bara våra egna, säger Tomas Franzén.