Post- och telestyrelsen ställer nu konkreta krav på hur operatörerna ska skydda sina kunders uppgifter och kommunikation. I regelverket till skydd för den personliga integriteten tydliggör myndigheten regelverket genom nya föreskrifter. Det meddelade PTS i dag.
Ett ökat användande av elektroniska kommunikationsnät och tjänster ställer högre krav på att konsumenternas uppgifter och det som kommuniceras, hanteras på ett säkert sätt av operatörerna. PTS nya föreskrifter tar därför bland annat upp vem som ska få tillgång till och hantera kundernas uppgifter. Endast de personer som har rätt utbildning och som behöver uppgifterna för att kunna utföra sitt arbete ska kunna få tillgång till och hantera uppgifter om kunderna och deras kommunikation tydliggör myndigheten. Dessutom innehåller föreskrifterna krav på att operatörerna aktivt ska arbeta för att upptäcka och hantera integritetsincidenter.
Konsumenterna ska känna trygghet i att operatörerna följer reglerna om integritet och hanterar deras uppgifter och det som kommuniceras på ett säkert sätt. Vi ställer nu tydliga krav på operatörernas säkerhetsarbete, vilket också stärker PTS möjligheter att bedriva en effektiv tillsyn, säger Annica Bergman, chef för PTS nätsäkerhetsavdelning, i en kommentar.
Föreskriften börjar gälla 1 september 2014 och under hösten 2014 kommer PTS granska operatörernas rutiner kring bland annat rapportering av integritetsincidenter till myndigheten.