I sin rapport The next generation working life a survival guide, radar Ericsson Networked SocietyLab upp ett antal regler för de arbetsgivare som vill överleva det nya, tuffa affärsklimatet digitaliseringen fört med sig.
Regel 1: En värderingsstyrd och trovärdig verksamhet.
Människor har ett växande behov av en djupare mening med sitt arbete. Arbetstagarna vill veta de fundamentala orsakerna till varför företaget och organisationen existerar. Denna trend innebär att personliga värderingar, ändamål och övergripande mål blir viktigare att förmedla till arbetsgivarna än pengar, titlar och arbetsuppgifter.
Regel 2: Inrätta en öppen och demokratisk arbetskultur.
En växande betoning på en arbetskultur som enar de anställda inom organisationen och tillsammans gör dem engagerade i varandra, kommer att vara en trend inom det nya arbetslivet. De anställda kommer på så vis att odla sina nätverk och definiera lämpliga arbetsmetoder utifrån sina egna erfarenheter och önskemål.
Regel 3: Riv ner de organisatoriska murarna.
I en tid där arbetet kan utföras var som helst, har kontorets betydelse omdefinierats. Kontoret kommer i stället vara en plats för utbyte, utformad för att optimera kvaliteten på den interaktion som äger rum där. Anställda förväntar sig därigenom att deras arbetsmiljö anpassas till deras egna individuella behov.