NYHETSARKIVET
18 feb 2014 11:54
Ericsson radar upp nya spelregler för det digitaliserade företagsklimatet
En värderingsstyrd verksamhet där de anställda ska få utrymme att arbeta var och hur de vill, men med en tydlig vision. Med mindre än en vecka kvar till Barcelona presenterade i dag Ericsson en ny rapport med titeln The next generation working life – a survival guide, där överlevnadsregler för allt mer teknikstyrda företag radas upp.

Det är Ericsson Networked SocietyLab som publicerat rapporten som analyserar vilka följder det allt mer uppkopplade samhället kommer att få för såväl arbetsgivare som arbetstagare. Det nya affärslandskapet beskrivs som en dynamisk miljö, med tuff konkurrens där det handlar om att förstå och anpassa sig efter de förändringar som sker för att kunna överleva.

– Den första regeln i vår rapport handlar om hur företagen ska bli den mest attraktiva arbetsgivaren. Förhållandet är i dag det omvända, där de arbetssökande i större utsträckning väljer sin arbetsgivare och inte tvärtom. Då gäller det för företagen att kunna tilltala individen, hur företaget ska kunna passa den arbetssökandets person snarare än att personen ska hitta sin plats i företaget. Då är det viktigt för företaget att visa vad det står för och kunna på ett mer säreget sätt förklara sin vision, inte bara en tag-line på corporate nivå, säger Mikael Eriksson Björling, expert på konsumentbeteenden på Ericsson Networked SocietyLab, till Telekomnyheterna.

Regel två och tre som Ericsson radar upp handlar även de om att skapa en organisation utifrån de anställdas behov.

– Kontoret, som vi tidigare känner det, finns inte på samma sätt i dag. I dag vill anställda ha möjligheten att kunna jobba hemma eller sitta på ett café, men det gäller samtidigt för arbetsgivaren att kunna erbjuda en attraktiv arbetsmiljö. Det ska inte vara något tvång att komma in till kontoret, men företagets uppgift är att få de anställda att vilja göra det, genom att erbjuda en kreativ miljö för kvalitativa möten och stimulans, förklarar Mikael Eriksson Björling och fortsätter:

– Regel tre bygger på regel två med att de anställda ska kunna erbjudas de tjänster och den utrustning för att kunna utföra sitt arbete på det bästa sätt de själva tror sig kunna prestera på. Arbetstagare ställer allt högre krav på dessa saker och från företagets håll gäller det att skapa en delad vision mellan områden som HR och IT, verksamheter som tidigare legat separata.

Ericsson Networked SocietyLab har gjort en djupdykning i det globala arbetslivet och har i sitt arbete med denna rapport intervjuat såväl experter som företagsledare och arbetsgivare runt om i världen. Syftet har varit att försöka definiera hur den alltmer uppkopplade arbetsmiljön och marknaden påverkats, och hur företagen ska stå väl rustade inför den fortsatta digitaliseringen.

– För många företag har core business kastats om, när barriärerna för att kliva in på nya marknader blivit allt lägre. Detta har lett till en alltmer dynamisk marknad som förändras väldigt snabbt och då gäller det att veta vilka spelregler som gäller, avslutar Mikael Eriksson Björling.

Önskar Du ta del av Ericssons rapport The next generation working life – a survival guide, maila info@telekomnyheterna.se så skickar vi den som pdf (endast för prenumeranter).
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108