Tele2 är den stora förloraren sedan 3s lansering i Sverige 2003. Det kan Telekomnyheterna påvisa med exklusiva siffror över utvecklingen av de svenska operatörernas marknadsandelar det senaste decenniet.
Vid utgången av 2013 satt Tele2 på knappt 26 procents marknadsandel på den svenska mobilmarknaden, en siffra som innefattar såväl kontantkort som abonnemang. Det är ett tapp med -12,2 procent jämfört med hur stor marknadsandel operatören hade vid slutet av 2003, samma år som 3 lanserades i Sverige. Medan konkurrenterna Telia och Telenor har haft en marginell förändring under samma period, +1,0 procent respektive -0,2 procent, är de därmed den operatör som onekligen haft det mest kämpigt med att behålla kunderna på mobilmarknaden de senaste åren.
Under perioden har Tele2 skrivit ner antalet kontantkortskunder två gånger. Den första gången var Q2 2007, när man ändrade beräkningsmodellen för aktiva kontantkortskunder från 12 månaders aktivitet till 6 månaders aktivitet. Två år senare, 2009 minskade man denna tid ytterligare till tre månader. Vid första nedskrivningen minskade antalet kunder med 618 000 och den andra gången minskade den med 144 000 kunder. Denna kundförlust täcker dock inte tillnärmelsevis den totala marknadsandelsförlust som Tele2 har gjort under åren.
I jämförelse med Tele2:s 12-procentstapp kan 3 stoltsera med att ha ökat sin marknadsandel med nästan lika mycket, närmare bestämt 11,5 procent sedan 2003. Efter några skakiga första år för 3, är det framför allt de fem senaste åren som operatören växt till sig och vid slutet av 2013 satt på en marknadsandel om 11, 7 procent.