NYHETSARKIVET
25 feb 2014 12:41
Telias nya kundupplevelsesystem fullt implementerat under 2014
Telia ska bli lika bra på att mäta kundernas upplevelse när det gäller den mobila datatrafiken, som man är på att mäta samtalskvalitet i kretskopplade telefonsamtal. Det är bakgrunden till det samarbete med Ericsson om Customer Experience Management, som bolaget presenterade i går. Det säger Carl-Magnus Hallberg, CTO på mobilsidan hos TeliaSonera, till Telekomnyheterna.

Affären genomfördes dock redan under förra året och Ericssons hårdvara och mjukvara är redan installerad hos Telia.

– Även om hård- och mjukvaran redan är installerad så arbetar vi just nu mest med att testa detta så att det leder till en bättre kundupplevelse när kunderna använder våra tjänster och nätverk. Med dessa insikter kommer vi att kunna optimera vårt nät och även kunna bygga ut vårt nät där det bäst behövs. Vi ser detta som ett partnerskap snarare än en vanlig affär. Den här produkten är ju ingenting som man köper direkt från hyllan, säger Carl-Magnus Hallberg.

En annan del av det upplevelsepaket som Telia nu avser att lansera är en app, som ska kunna ge svar på hur andra appar och mobiltelefonens mjuk- och hårdvara fungerar.

– Vårt mål är att kundupplevelsen ska förbättras och att vi på så sätt ska kunna minska churnen och samtidigt öka lojaliteten hos våra kunder, säger Carl-Magnus Hallberg.

Primärt kommer det nya systemet att implementeras i Sverige och utifrån erfarenheterna här kommer man senare ta beslut om att införa det i ytterligare länder. Under året i år räknar man med att systemet, som ska vara ett komplement till det befintliga stödsystemet för kundtjänsten, ska vara fullt infört i Sverige.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108