Operatörerna måste förändra sig och bli mer kostnadseffektiva om de vill överleva på lång sikt. Det är den viktigaste slutsatsen i ett nytt white paper från Northstream, som delvis bygger på erfarenheter från TeliaSoneras spanska verksamhet Yoigo och Orange i Schweiz.
Northstream menar att operatörer som har kommit in sent på marknaden med visionen att hålla nere sina organisationer har lyckats särdeles bra när det gäller skalfördelar.
En del av inspirationen till detta white paper har vi fått genom att titta på hur otroligt ineffektiva många av gruppoperatörerna som till exempel Vodafone är, trots att de pratar om skalbarhetsfördelar. Medan aktörer som Yoigo, Orange i Schweiz och Play i Polen får låga produktionskostnader genom att outsourca valda delar och fokusera på effektiva lösningar, säger Bengt Nordström, grundare till Northstream, till Telekomnyheterna.
Vill du läsa Northstreams white paper Operational Models: Change is a Must, så skicka ett mejl till info@telekomnyheterna.se, så skickar vi det som en pdf (endast för prenumeranter).