Knappt 60 procent av 3s kontantkortskunder i Sverige är aktiva enligt tremånadersmodellen. Det framgår av moderbolaget Hutchison Whampoas rapport för helåret 2013. I reda tal innebär det att 92 000 av de redovisade 160 000 kunderna har genererat intäkter under de senaste tre månaderna.
Trots lanseringen av det nya lågprisvarumärket Hallon i maj förra året har den aktiva kontantkortskundstocken bara ökat med 1 procent under 2013.
Det beror främst på att vi under 2013 inte marknadsförde kontantkortsdelen av Hallon, utan fokuserade på abonnemangsdelen. I år ligger dock tyngdpunkten på kontantkortssidan, där vi ser en bra tillväxt, säger Nicholas Högberg, vd för 3 Sverige, till Telekomnyheterna.
Jämför man med de andra europeiska 3-operatörerna så är Sverige den operatör som har tappat minst när det kommer till arpu-minskning i lokal valuta under 2013. Operatörens arpu minskade bara med 1 procent jämfört med värstingarna Italien och Danmark, där man förlorade 20 procent av sin arpu förra året.
I realiteten har vi haft en omsättningsökning i Sverige, med tanke på att termineringspriserna har sänkts från 15 öre till 9 öre under den här perioden. Jag vill även lyfta fram kassaflödet, eller ebitda minus capex, där vi är det land som har bäst resultat med 636 miljoner kr, säger Nicholas Högberg.