NYHETSARKIVET
16 apr 2014 12:17
Otillbörlig marknadsföring orsakar flest klagomål enligt PTS
Otillbörlig marknadsföring orsakar flest konsumentklagomål på telefoni och bredband. Därefter är konsumenterna missnöjda med Telias teknikskifte. Nummerportering, avbrott och täckning kommer på tredje, fjärde och femte plats över orsaker till flest klagomål under årets första kvartal. Det framgår av den kvartalsrapport för januari-mars 2014 som Post- och telestyrelsen, PTS, nu publicerat.

Orsaken till flest konsumentklagomål gällande telefoni och bredbandstjänster under det första kvartalet var alltså otillbörlig marknadsföring som enligt PTS ofta hänför sig till telefonförsäljning och de metoder som används i samband med att konsumenter blir uppringda av säljare. Till exempel rör klagomålen information om ångerrätt, nekad ångerrätt eller anslutning till viss operatör mot sin vilja. Den operatör som fått flest klagomål mot sig är Svea Telecom, därefter har 0700 och Tele15 flest klagomål inom otillbörlig marknadsföring.

Telias beslut att ersätta delar av det äldre kopparnätet med radiobaserade lösningar har också fått många klagomål från konsumenter som är oroliga inför förändringen som de inte vet hur det kommer att fungera. Det tredje största orsaken till klagomål är sådana som handlar om telefonnummer. Det rör sig då främst om nummerportering eller nummerflytt. Post- och telestyrelsens slutsats här är att dessa klagomål hänger ihop med det stora antalet klagomål rörande otillbörlig marknadsföring. Även vad gäller nummer är Svea Telecom den operatör som fått flest klagomål, följt av Telia.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108