Telenor fortsätter att vara bättre än Telia när det gäller mobil kundupplevelse i Sverige. Det framgår av en rapport som finska Omnitele, för andra året i rad, har gjort på uppdrag av Telenor Sverige.
Enligt undersökningen är Telenor bättre än Telia på 73 procent av de 680 testplatser runtom i Sverige där kundupplevelsen har mätts. När det gäller internet-browsing i allmänhet är Telenor snabbast på 68 procent av mätplatserna medan man, när det gäller Youtube-tittande är snabbare på 78 procent av platserna.
Det är bara på mätplatserna i Västsverige som Telia får ett bättre internetsurf-resultat än Telenor (53 procent mot Telenors 47 procent). När det gäller 4G-täckningen så är den bara marginellt bättre för Telenor (95,5 procent) än för Telia (92,9 procent). I förra årets test var Telenor bättre än Telia på 67 procent av mätplatserna.
Telekomnyheterna har utan framgång sökt Telenor för en kommentar till rapporten, men har endast fått denna skriftliga kommentar:
Vi genomför egna mätningar kontinuerligt för att veta hur våra kunder upplever kvaliteten i vårt nät. Precis som förra året ville vi även i år utmana oss själva. Därför har vi låtit oss jämföras med marknadsledaren, som många tror har det bästa mobilnätet i Sverige. Testet visar att vi har ett konkurrenskraftigt mobilnät och att våra användare har en mycket god servicekvalitet. Det gör mig väldigt stolt över Telenor och vad vi åstadkommit under de senaste åren. Vi fortsätter att satsa på vårt mobilnät, både genom utbyggnad och modernisering, för att fortsatt kunna leverera samma höga kvalitet till våra användare, säger Magnus Zetterberg, nätchef på Telenor Sverige.
Vill du läsa Omniteles rapport så skicka ett mejl till info@telekomnyheterna.se, så skickar vi den som en pdf (endast för prenumeranter).