Sökbolaget Eniros intäkter från mobilt sök har ökat organiskt med 94 procent till 98 miljoner kr medan intäkterna från multiscreenkanaler har ökat med 3 procent till 589 miljoner kr. Det framgår av bolagets kvartalsrapport för Q1, som presenterades i dag.
Därmed står de digitala intäkterna för närmare 43 procent av Eniros rörelseintäkter.
Det är med glädje jag kan konstatera att det första kvartalet 2014 går till historien som Eniros mest omfattande och bästa produktlanseringskvartal någonsin. I slutet av kvartalet lanserades en ny, modernare söktjänst med ett väsentligt förbättrat användargränssnitt. Tjänsten är renare, enklare att använda och har samma utseende oavsett i vilken kanal användaren väljer att göra sitt sök, på desktop, i mobilen eller på surfplattan. Med lanseringen tillkommer en rad nya funktionaliteter som produktgalleri, integrerad e-handel samt ökat bild- och videocentriskt innehåll. Nyheterna i tjänsten skapar ett antal nya säljbara produkter för Eniro vilka kommer att bidra till att öka antalet kunder samt snittordern. Eniro har utöver en förbättrad plattform lanserat en gps-baserad navigationstjänst, Eniro Navigation. Tjänsten, som är gratis att ladda ner, kommer att tillföra ökad användarnytta samt nya annonspaket mot befintliga och potentiella kunder, skriver Eniros vd Johan Lindgren i sitt vd-ord i samband med rapporten.