NYHETSARKIVET
24 apr 2014 12:29
Trots 650 000 TV-kunder – Telias TV-tjänst är ännu olönsam
Trots att Telia har 650 000 TV-kunder i Sverige så är bolagets TV-verksamhet olönsam. Det berättar bolagets vd och koncernchef Johan Dennelind för Telekomnyheterna.

– TV är ett bra exempel på hur vi kan brotta oss in i nya områden och göra det ganska bra. Sen har vi ju en bit kvar innan vi blir lönsamma inom TV-affären. Det är en bra affär för att erbjuda mer till våra kunder, men den är stand-alone inte lönsam, säger Johan Dennelind.

Telia inledde sin stora TV-satsning i början av 2007 då man valde att ge bort boxarna gratis och bjuda alla som bytte till Telia på TV-sändningarna under ett år.

I januari i år sade Johan Dennelind, i en intervju med Svenska Dagbladet, att han vill se över det faktum att man i dag bara erbjuder tjänsten till sina egna bredbandskunder. Till Telekomnyheterna ger han nu ytterligare detaljer om sina planer, där multiscreen-lösningen Play+ står i fokus.

TN: Du sa i januari att ni vill börja erbjuda TV i andras nät. När tänker du göra slag i saken?

– Jag har väl kanske inte sagt att vi ska göra det. Det jag har sagt är att det är ett väldigt intressant område att titta på. Det skulle vara spännande att göra någonting där, därför att jag tycker att vi har lyckats etablera den tjänsten i vår egen kundbas. Nu är vår Play+ fortfarande under utveckling och uppgradering, och den tas emot väl, men den ska vi utveckla ännu mer och då tror jag att vi har en möjlighet att erbjuda den till flera i Sverige än bara våra egna bredbandskunder. Det är ett första test på om det funkar och om vi har en tillräckligt bra tjänst, så det ska vi förhoppningsvis få till framöver, säger Johan Dennelind.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108