Tele2 Sveriges investeringar just nu inom mobilnät, varumärken och billingsystem gör att marginalen har pressats under det gångna kvartalet, jämfört med motsvarande period förra året. Det framgår av bolagets kvartalsrapport för Q1 som presenterades i dag.
Vi gör nu flera investeringar för att trygga framtiden. Bland annat kommer investeringarna i det nya billingsystem som vi just nu håller på att implementera att generera i 30 miljoner kr lägre kostnader per år. Och därtill får vi ett mycket bättre verktyg för att kunna ge kunderna bra service och erbjudanden, säger Thomas Ekman, vd för Tele2 Sverige, till Telekomnyheterna.
Under det första kvartalet i år har Tele2 Sverige minskat sin mobila kundstock med 13 000 kunder. Något som främst kommer från en minskning av mobila bredbandskunder inom Tele2-varumärket.
På Comviq, där vi tidigare tappade en hel del kunder, har vi nu en positiv tillväxt vilket är mycket positivt, säger Thomas Ekman.