NYHETSARKIVET
6 maj 2014 11:53
Comviq råder bot på bedrägerier med hjälp av bankkortslegitimering
Ett nytt system från Comviq som försvårar bedrägerier, kallat bankkortslegitimering, har på kort tid resulterat i en kraftig nedgång av misstänkta bedrägerifall. Nu vill Polisens nationella bedrägericenter se fler branscher kopiera lösningen för en allmänt säkrare e-handel. Det meddelade Comviq i dag.

”Organiserat bedrägeri är bedrövligt både för våra kunder och för oss som e-handelsaktör. Nu har vi med bankkortslegitimering hittat ett smart och enkelt sätt att väsentligt öka säkerheten vid utlämning av produkter inom e-handeln. Med det sagt vet vi att vi inte kan luta oss tillbaka i säkerhetsfrågorna, vi kommer fortsatt arbeta hårt med trygghet och säkerhet vid e-handel”, säger Magnus Larsson, chef för Comviq, i en kommentar.

Comviq, i rollen som en digital operatör utan butiker, säljer i hög utsträckning sina abonnemang och kontantkort på webben medan utlämningen av mobiltelefoner sker genom 7-eleven och Pressbyrån. I april började Comviq tillämpa sitt nya system med bankkortslegitimering hos alla sina cirka 340 ombud nationellt och effekten blev att antalet misstänkta bedrägerifall vid utlämningar av telefoner under april månad var cirka 90 procent lägre än i mars då systemet inte tillämpades.

”Comviqs resultat av det nya systemet vid utlämning av telefoner hos ombud är mycket glädjande. För att få bukt med organiserade bedrägerier behövs ett större samarbete mellan Polisen och e-handeln och vi ser detta som ett skolexempel på bra åtgärder. Nu ser vi gärna att fler branscher som aktivt säljer via e-handel utformar egna varianter för att försvåra bedrägerier”, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid Polisens Nationella Bedrägericenter.

Enligt E-handelsbarometern ökade tillväxten av e-handel i Sverige under helåret 2013 med 15 procent och omsatte totalt 37 miljarder kronor.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108