NYHETSARKIVET
7 maj 2014 12:04
Telenor Sveriges första kvartalsrapport: Det finns mycket kvar att göra
Telenor tappade 14 000 kontantkortskunder under årets första kvartal, men lyckades tack vare förvärvet av Tele2:s kabel-TV och bredbandskunder visa upp stabila siffror när resultaten för Q1 2014 i dag presenterades.

Telenors kontantkortskundstock fortsätter att minska och sedan årsskiftet har operatören tappat ytterligare 14 000 kontantkortskunder, från 299 000 till 285 000 på tre månader. Det är även 11 000 färre kontantkortskunder än vid slutet av första kvartalet i fjol. Omsättningen på mobilt sjönk också den under perioden, medan omsättningen på fast ökade.

– Vi har haft en bra start på året och befäster vår position som nummer två på marknaden sett till intäkter. Den starka utvecklingen av EBITDA håller också i sig och jämfört med första kvartalet förra året ökar vi marginalen med 12 procent, mycket tack vare lägre kostnader. Liksom förra året, tycks kunderna behålla sina telefoner en längre tid, vilket påverkat kundvolymerna något, säger Lars-Åke Norling, vd Telenor Sverige, till Telekomnyheterna och tillägger:

– Vi är nu i full färd med att integrera Tele2:s fastnätsverksamhet som vi förvärvade vid årsskiftet. Det är ett omfattande arbete men vi ångar på enligt plan.

Förvärvet av Tele2:s bredbands- och kabel-TV-verksamhet slutfördes den 2 januari i år och uppgick till 789 Mkr. Förvärvet bidrog med intäkter på 150 Mkr under första kvartalet och jämförelsen av antalet Internet-och TV-kunder är därför svår att göra efter att migreringen av Tele2:s kunder inletts. Antalet Internetkunder har ökat från 542 000 till 675 000 år-till-år, men jämförs antalet abonnenter med föregående kvartal, Q4 2013, syns tydligt att ökningen från 530 000 till 675 000 kommer utav Tele2-förvärvet. På samma vis har antalet TV-abonnenter ökat efter Tele2-förvärvet, från 290 000 TV-kunder Q1 2013 till 521 000 vid slutet av första kvartalet i år.

TN: Vad är Telenor Sveriges mål framöver?

– När jag tittar framåt handlar det mycket om att göra kunderna mer nöjda, över hela linjen. Vårt mål är att Telenor ska vara det mest omtyckta företaget av kunderna och vi har genomfört en rad förändringar som jag är övertygad om kommer ge effekt. Men helt klart är att det finns mycket kvar att göra, avslutar Lars-Åke Norling.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108