Läkemedelsjätten AstraZeneca har tecknat ett nytt funktionsavtal med Telia för 6 000 användare. Avtalet innebär att antalet mobila användare på bolaget fördubblas, skriver Telia i ett pressmeddelande i dag.
Vi hade kommit till ett läge där valet stod mellan att själva göra stora investeringar i infrastruktur eller att låta en partner ta hand om våra telekomlösningar. Vi har haft en lång relation med Telia och de visar en mycket god förståelse för vår verksamhet, som vi byggt vidare på. Att Telia kommer att sköta alla våra telekomlösningar gör att vi kan fortsätta att helhjärtat fokusera på det vi är bäst på, säger Anders Wikström, ansvarig för telekom på AstraZeneca, i en presskommentar.
Redan i februari förra året, när Telia tog över AstraZenecas interna telesupportverksamhet, indikerade operatören att man hade förutsättningar att bli helhetsleverantör av all telekommunikation i AstraZeneca.
Avtalet omfattar ett funktionsavtal för samtliga anställda på AstraZeneca, vilket innebär att Telia tar helhetsansvar för telefonin och dess infrastruktur samt uppgradering och utbyggnad av det mobila företagsnätet på AstraZenecas två verksamhetsorter. I anslutning till det nya avtalet har företagen även omförhandlat det befintliga huvudavtalet, innehållande bland annat trafik och terminaler, för de kommande fyra åren.