Tele2 var den stora förloraren på den svenska mobilmarknaden förra året. Det framgår av PTS statistik för den svenska mobilmarknaden 2013 i rapporten Svensk Telemarknad.
På den totala mobilmarknaden tappade Tele2 från 29,5 procents marknadsandel vid utgången av 2012 till 27,8 procents marknadsandel ett år senare. Operatören tappar marknadsandelar både på abonnemangs- och kontantkortsmarknaden.
Den största överaskningen i PTS marknadsstatistik är kontantkortsoperatören Lycamobile med 351 600 aktiva kontantkortskunder. Det innebär att de är större än både 3 och Telenor på kontantkortsmarknaden och har en marknadsandel på 8,3 procent.
Marknadsandelar totalt (2012 års marknadsandel inom parentes):
3: 11,4 (10,6)
Lycamobile: 2,5 (1,7)
Tele2: 27,8 (29,5)
Telenor: 17,5 (17,1)
Telia: 38,2 (39,0)
Marknadsandelar abonnemang (2012 års marknadsandel inom parentes):
3: 15,4 (14,5)
Tele2: 21,3 (22,5)
Telenor: 22,0 (22,5)
Telia: 37,8 (37,8)
Marknadsandelar kontantkort (2012 års marknadsandel inom parentes):
3: 2,2 (2,1)
Lycamobile: 8,3 (5,4)
Tele2: 43,2 (44,6)
Telenor: 7,0 (7,0)
Telia: 39,3 (40,9)