Mer än hälften, 60 procent, av de som tittar på strömmande film i hemmet är villiga att betala extra för en snabbare internetuppkoppling. Det konstaterar managementkonsulten Accenture i sin årliga Digital Consumer Survey, som har publicerats nu.
Dagens konsumenter tittar på så mycket video på nätet att de är villiga att betala extra för en snabb uppkoppling. Detta är givetvis goda nyheter både för de som producerar film och TV samt för de operatörer som erbjuder bredbandstjänster. Det faktum att konsumenter också är villiga att betala mer för själva innehållet bevisar att det lönar sig att erbjuda mer exklusiva premiumtjänster, säger Niclas Poldahl, ansvarig för affärsområdet Media och Entertainment på Accenture, i en presskommentar
Enligt studien, där 23 000 konsumenter från 23 olika länder har deltagit, tittar 44 procent av de svarande, som är internetanvändare och över 14 år, att de tittar på långfilm och TV-serier online dagligen. I Sverige är motsvarande siffra 28 procent.
En fjärdedel (25 procent) svarade att de planerar att köpa en internetuppkopplad TV under det kommande året. I Sverige var motsvarande siffra 13 procent. Vidare svarade 11 procent globalt och 6 procent av svenskarna att de under året planerar att byta ut sin gamla internetuppkopplade TV mot en ny.
En sammanfattning av undersökningen (dock utan de svenska talen) finns att ladda hem här: http://www.accenture.com/us-en/Pages/insight-right-connections-new-world-opportunity-broadcasters-digital.aspx