Trots att antalet triple-play-kunder har minskat stadigt de senaste tre åren, räknar Com Hem med att öka antalet triple-play-kunder framöver. Det framgår av bolagets prospekt inför den planerade börsnoteringen den 17 juni.
Denna minskning var också kopplad till den allmänna marknadstrenden där kunder byter från fast till mobil telefoni vilket resulterar i en minskad efterfrågan på fast telefoni samt av att Bolaget icke aktivt marknadsfört bundlade tjänster, särskilt triple play, vilket framöver kommer vara ett huvudsakligt fokus i Bolagets kommersiella strategi. Bolaget tror att de genom strategisk bundling av fast telefoni med digital-TV och höghastighetsbredband kan motverka nedgången av antalet abonnemang och intäkter från fast telefoni, skriver operatören.
Sedan det fjärde kvartalet 2011 har Com Hem förlorat mer än 20 procent av sina triple-play-kunder och har nu 233 000 kvar.
Samtidigt rapporterade Post- och telestyrelsen i sin rapport Svensk Telemarknad 2013 att triple-play-marknaden i Sverige är vikande, och minskade förra året för första gången någonsin.