De stora mobiloperatörernas gemensamma bolag för mobila betalningar, 4T Sverige AB/WyWallet, får kritik för bristande rutiner kring kreditprövning. Det framgår av ett tillsynsprotokoll från Datainspektionen.
Datainspektionen anser att uppgifter om kunders betalningsförsummelser inte är adekvata och relevanta att använda för kreditprövning om uppgifterna avser fordringar som har betalts för mer än tre år sedan. Datainspektionen förutsätter att 4T Sverige AB ser över sina rutiner för hur gamla personuppgifter som får användas för kreditprövningsändamål, skriver myndigheten.
Datainspektionen noterar dock att 4T Sverige AB överväger att införa en sådan tidsgräns.
Datainspektionen har granskat fyra företag som tillhandahåller tjänster för förmedling av elektroniska betalningar. Det granskade tjänsterna är Seamless tjänst SEQR, Trustlys tjänst Direktbetalning, 4T:s tjänst WyWallet samt Klarnas tjänster för betalning över nätet, däribland Checkout.
Företagen har väl genomarbetade regler och rutiner för hanteringen av kundernas personuppgifter. Det finns dock utrymme för förbättringar, som exempelvis tydligare interna regler för vad uppgifterna får användas till och när de ska gallras, och tydligare information till kunderna om hur deras personuppgifter kan komma att användas, säger Martin Brinnen från Datainspektionen som har lett inspektionerna.