Under årets första kvartal var det Tele2:s försäljning av mobilt bredband som räddade kundtillväxten. Det visar bolagets kvartalsrapport som presenterades i dag.
Totalt var Tele2:s nettoökning av mobilkunder 19 000, och 18 000 av dessa kunder kom inom mobilt bredband. Därmed har Tele2 nu 111 000 kunder inom mobilt bredband.
Det ökade intaget av kunder inom mobilt bredband kommer emellertid
att medföra högre förvärvskostnader såväl som högre avgifter
från Svenska UMTS Nät AB joint venture, vilket kommer att fortsätta
påverka marginalerna, skriver Tele2 i rapporten.
TN: Niklas Palmstierna, nordenchef för Tele2, vilka kostnader till Sunab är det som ökar?
I vår modell betalar vi Sunab per Mb. Så när vi tar in mer kunder så ökar även våra kostnader. Kostnaderna för utbyggnad och datatrafik är sådant som kommer utanpå vår ebitda-marginal i och med att Sunab fakturerar oss utifrån två delar, dels en rörlig avgift som baseras på minut/Mb-förbrukning och en annan del som är baserad på hur relationen såg ut två kvartal tillbaka, säger Niklas Palmstierna.
Enligt Tele2:s rapport minskade antalet kontantkortskunder under kvartalet:
Kontantkortstjänsterna präglades av ett nettoutflöde av kunder. En säsongsbetonad effekt som en följd av det höga intaget av kunder i samband med semestersäsongen under tredje kvartalet 2007, skriver Tele2.
Hur stor minskningen var vill Niklas Palmstierna inte kommentera.
Tele2:s ebitda-marginal för den svenska mobilverksamheten ligger kvar på samma nivå, 35 procent, som Q4 2007.