Efter förlusten av flera nyckelkunder vill nu återförsäljarkedjan ta fram egna abonnemang under eget varumärke. Det skriver bolagets vd Jon Hjertstein i bolagets delårsrapport för första halvåret i år.
Vi har sedan en tid tillbaka intensifierat arbetet med att utveckla egna abonnemang under eget varumärke med målet att bli en så kallad virtuell operatör under nästa år. Under resten av året har vi fokus på att öka försäljningen av telekom- och tv tjänster i befintliga butiker och skjuter på butiksöppningar till nästa år. Vår bedömning är att vi i slutet på året har 26 butiker istället för 35 som vi tidigare planerat, skriver han.
Kundförlusterna innebär dessutom att bolaget nu ser över sina målsättningar för 2014:
Med anledning av ett svagt andra kvartal, en lägre etableringstakt än planerat och förlusten av två återförsäljaravtal har vi reviderat våra målsättningar för 2014. Vi sänker vårt omsättningsmål från 25 procent till mellan 0 och 5 procent tillväxt. Vi sänker lönsamhetsmålet från 7 procent till mellan -1 och 1 procent i rörelsemarginal, skriver Jon Hjertstein.
Under det andra kvartalet i år minskade Phone Familys omsättning till 60,1 miljoner kr (62,8 miljoner kr), samtidigt som rörelseresultatet föll till -1,6 miljoner kr (5,4 miljoner kr). Resultatet på sista raden uppgick till -1,4 miljoner kr (5,2 miljoner kr).