Telenor Connexions rapport över företagens inställning och förhållande till Internet of Things innehåller även djupintervjuer med företag som berättar hur de använder uppkopplade lösningar. Bland dessa är Volvo, Scania, Electrolux och Verisure, samt startupföretagen Trax och Narrative. Även flera branschexperter ger sin syn på de utmaningar och möjligheter som området medför.
TN: Först och främst, varför väljer Telenor Connexion att lägga ner arbete på denna gedigna undersökning, vad är ert syfte?
Syftet med undersökningen är att ta tempen på hur långt utvecklingen kommit. Sverige anses ofta vara ett föregångsland vad gäller IoT eller IT/telekom, men hur långt har vi egentligen kommit vad gäller IoT i praktiken? Undersökningen syftar till att ge en verklighetscheck. Vi vill dessutom öka kunskapen om området, eftersom IoT på sikt kan leda till att öka den globala konkurrenskraften för svenska bolag, säger Robert Brunbäck, marknadschef på Telenor Connexion, till Telekomnyheterna.
TN: Implementeringstakten verkar vara hög bland företagen, 77% enligt undersökningen. I vilka branscher har ni sett störst välkomnande till IoT?
Fordonsindustrin är den industri som varit snabbast att ta till sig tekniken och därför också kommit längst i utvecklingen, men vi ser även andra industriella tillämpningar inom till exempel säkerhets-, fastighets- och transportindustrin. Industriell utrustning som pumpar och ventilationssystem kopplas också upp. Eftermarknadsprodukter inom transportindustrin till exempel tracking och logistik.
TN: Var det några resultat eller svar i de djupgående intervjuerna som förvånade er?
Kanske inte förvånande, men resultatet befäste vår misstanke att IoT är ett område som är svårt för företagen att hantera rent organisatoriskt. När producerande bolag ska ta steget in i den digitala världen, vem äger då frågan? Är det IT-chef, vd, produktägare och så vidare. Undersökningen visade också att kostnadsbesparingar ett skäl som ofta förknippas med uppkopplade lösningar kommer först på fjärde plats när vi frågade om viktigaste anledningen till att implementera IoT. Främsta skälet är att förbättra en tjänst eller service mot kund, följt av möjligheten för