NYHETSARKIVET
30 apr 2008 11:49
Hur ska Telenor lösa sina problem på den svenska marknaden?
Telenor har problem på den svenska telekommarknaden och bolaget försöker desperat hitta ursäkter till varför man inte kan skapa någon kundtillväxt.

Inom mobilmarknaden talar man om hur man satsar på de kunder som ringer mycket istället för de mindre lönsamma kontantkortskunderna. Samtidigt visar rapporten att Telenor i Sverige har ökat antalet mobilkunder med 6,7 procent det senaste året - samtidigt har omsättningen bara ökat med 5,1 procent.

På bredbandssidan har Telenor trots kraftig marknadsföring inte växt med mer än 4 000 bredbandskunder under det senaste året. Detta samtidigt som Tele2 har fått in 89 000 kunder och Telia har nettoökat sin kundstock med 128 000 kunder.

Visst, lönsamheten på Telenors kunder har ökat på ebitda-nivå med närmare 12 procent, men hur ser siffrorna egentligen ut på sista raden?

Telekomnyheterna har naturligtvis försökt att få tag på Telenors Sverige-vd, Johan Lindgren, för en kommentar till dagens kvartalsrapport, men han har inte ringt tillbaka.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108