Det går tungt för Telenor i Sverige. Under årets första kvartal har bolaget nettotappat 2 000 mobilkunder, 7 000 bredbandskunder och 6 000 fasttelefonikunder (ip och pstn).
De enda nettotillväxtområdena när det gäller antalet kunder, när man jämför med Q4 2007, finns inom mobilabonnemang, där antalet kunder har nettoökat med 25 000 och inom ip-telefoni, där antalet kunder har ökat med 12 000.
Inom xdsl har Telenor tappat 7 000 kunder, vilket delvis kan förklaras med att bolaget har fokuserat sina marknadsinsatser till områden där man har egen infrastruktur.
Vi fattade i början av året det strategiskt viktiga beslutet att upphöra med aktiv bearbetning av den del av bredbandsmarknaden som tillhör Skanova, och istället öka fokus på våra egna nät, både det fasta och det mobila. Det ger oss bättre möjlighet att tillhandahålla högkvalitativa tjänster, och samtidigt fokusera på ökad lönsamhet, säger Johan Lindgren, vd för Telenor i Sverige, i ett pressmeddelande i dag.
Trots denna fokusförändring har Telenor ändå inte lyckats prestera någon kundtillväxt inom bredband via lan. Under kvartalet har antalet kunder legat kvar vid en nivå på 183 000.
Telenor Sveriges omsättning har under Q1 i år, jämfört med motsvarande period förra året, bara ökat med 0,2 procent till 2 788 miljoner kr. Under samma period har dock ebitda-resultatet tagit ett rejält skutt uppåt med 11,8 procent till 608 miljoner kr.