Det svenska konsultföretaget Northstream uppmanar de svenska operatörerna att välkomna samarbeten med OTT-tjänster såsom Netflix, i stället för att försöka utmana dem med egna paketerbjudanden. Men för att kunna locka även de små aktörerna till sig måste de även utforma en effektiv och skalbar plattform som snabbt kan rulla ut de nya tjänsterna på marknaden. Det konstaterar Northstream i en analys de tagit fram på uppdrag av AsiaInfo.
TV och telekomindustrin har genomgått olika faser, förklarar Bengt Nordström, telekomanalytiker och vd på Northstream. I den första fasen har operatörerna insett att andra OTT-tjänster erbjuds kunderna via mobilt bredband, men dessa vill operatörerna inte plocka in i sina egna erbjudanden eftersom de riskerar tappa kontrollen över sitt innehåll. De försöker då, i fas två, uppfinna egna tjänster som ska konkurrera med de fria tjänsterna och som de själva har full kontroll över. I fas tre, förklarar Bengt Nordström, inser operatörerna dock att de kanske behöver tänka om och tänka nytt.
Operatörernas försök till konkurrens inte är rätt väg att gå, eftersom de har en time to market som går mycket långsammare än de konkurrerande tjänsterna. Operatörerna har inte lika gynnsam miljö för entreprenörskap och innovation och de kan därför inte på riktigt utmana. De kliver då in i nästa fas där de i stället försöker stoppa de konkurrerande tjänsterna och göra det svårt för dem. Exempel på det är Google-tax. Tids nog inser de dock att kunderna som idag köper en smartphone eller en tablet förutsätter att operatörerna levererar en störningsfri access för att kunna använda och konsumera innehållet på de konkurrerande tjänsterna. Där befinner sig industrin nu, säger han till Telekomnyheterna.
Vad är då nästa fas för operatörerna? Jo, det är att inse potentialen i att i stället börja samarbeta med OTT-leverantörerna och med hjälp av dem öka såväl omsättning som intäkter i respektive samarbete.
Den stora utmaningen för operatörerna är att lista ut hur de fortfarande kan ta betalt från kunderna när de använder OTT-innehåll. Där är svaret samarbeten. Men svårigheten ligger i att skapa en bra tjänsteplattform som välkomnar OTT-tjänster, säger Bengt Nordström.
Analysen Northsream har sammanställt på uppdrag av AsiaInfo baserar sig på djupgående intervjuer och undersökningar bland 60 operatörer i 16 Västeuropeiska länder.