Telia har satt målet att nå 1,9 miljoner hushåll med fiber år 2018, men siffrorna innehåller nästan 400 000 icke-anslutna hushåll. Det visar siffror från TeliaSoneras kapitalmarknadsdag i Stockholm i dag.
Vi planerar att investera cirka 9 miljarder kr i fiber under åren 2015-2018, sade Malin Frenning, chef för Telia Sverige, vid dagens kapitalmarknadsdag där Telekomnyheterna närvarar.
I dagsläget når Telia cirka 1,1 miljon hushåll i Sverige genom uppkopplade MDU:er och SDU:er, sina kommunikationsoperatörsverksamheter och passerade hushåll (icke uppkopplade) SDU:er. För att nå målet på 1,9 miljoner uppkopplade hushåll planerar operatören att växa inom samtliga tre områden.
Så här ser Telias marknadsandelar ut på den svenska marknaden just nu (enligt dem själva):
26 procent av fiberanslutningarna på privatmarknaden
34 procent av kommunikationsoperatörsmarknaden
33 procent av de passiva fibernäten