NYHETSARKIVET
22 okt 2014 11:53
PTS: Dålig information stort konsumentproblem på telekommarknaden
Svårigheter att förstå information, bristande kvalitet, vilseledande marknadsföring och problem med att byta operatör. Det är de största konsumentproblemen på marknaden för elektronisk kommunikation, enligt en rapport från Post- och telestyrelsen som myndigheten publicerar i dag.

I rapporten ”Konsumenternas situation på telekommarknaden” pekar PTS ut fyra områden som är särskilt problematiska för telekomkonsumenter. Rapporten kommer därtill att vara vägledande för myndighetens granskningar av telekombranschen under kommande år.

De områden som PTS har identifierat som särskilt viktiga att jobba med är följande:

• Transparens
PTS ser att många vanliga konsumentproblem beror på svårigheter för konsumenterna att ta del av eller förstå information om bland annat priser och innehåll i erbjudanden.

• Kvalitet
Konsumenterna upplever problem med tjänsternas kvalitet. Detta framgår bland annat av antalet klagomål till PTS som avser täckning och avbrott.

• Marknadsföring
Problemen med otillbörlig marknadsföring sticker tydligt ut i PTS klagomålsstatistik, och andra källor bekräftar problemen.

• Operatörsbyten
Från flera källor ser PTS att operatörsbyten är problematiska för konsumenter, detta är bland annat en följd av aggressiv marknadsföring där konsumenter ofrivilligt byter operatör, och där det fungerar dåligt att byta tillbaka.

Hela rapporten finns att ladda hem här: http://www.pts.se/upload/Rapporter/Tele/2014/Konsumenternas_situation_pa_telekommarknaden-omvarldsrapport-2014-27.pdf

Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108