En ökad försäljning av mobildata och minskad marknadsföring, det är hemligheten bakom Tele2s mobila ebitda-resultatförbättring på 19,7 procent under årets tredje kvartal.
Resultatförbättringen är ett resultat av tre olika delar. Dels är det den minskade marknadsföringen. Trots minskad marknadsföring har vi ökat den mobila kundstocken med 28 000 kunder och det är resultatet av att marknaden har övergått till bucket-prisplaner, varvid priserna har blivit mer transparenta. De andra två delarna i vår resultatförbättring är att kunderna väljer allt högre dataprisplaner samtidigt som vi säljer allt mer top-ups, säger Thomas Ekman, vd för Tele2 Sverige, till Telekomnyheterna.
Vid dagens presskonferens i samband med rapporten presenterade Tele2 en hel del intressanta kunddata vad gäller kundernas dataanvändning:
64 procent av postpaid-kunderna har nu en prisplan som bygger på datamängdspaketering.
Under Q3 i år valde 47 procent av nytecknade kunder det minsta datapaketet. Det är väsentligt mindre än Q2, då motsvarande siffra var 66 procent.
Lite drygt 20 procent av kunderna slår i taket för dataanvändning och av dessa köper 48 procent top-up-laddning av data.
80 procent av de mobila intäkterna kommer från postpaid-kunder.
I dag är i runda tal 1/3-del av kundstocken prepaid-kunder och 2/3-delar postpaid-kunder. Att jämföra med läget för några år sedan, då fördelningen var cirka 50/50.
Tele2 Sverige har dessutom ökat sin försäljning inom företagsförsäljningen.
Häromdagen rapporterade Telia att det går tungt för dem på företagssidan och vi är definitivt där och tar kunder. Under Q3 ökade vi vårat nykundsintag inom B2B med 23 procent jämfört med motsvarande period förra året, säger Thomas Ekman.