NYHETSARKIVET
3 nov 2014 11:59
Kraftigt ökad kundnöjdhet kring Telias teknikskifte
Andelen kunder som tycker att Telias teknikskifteslösning fungerar mycket bra har ökat rejält det senaste året. Det visar en undersökning som marknadsundersökningsbolaget Stelacon har gjort på uppdrag av Post- och telestyrelsen.

Enligt undersökningen anser nu 42 procent att lösningen fungerar mycket bra. Motsvarande siffra förra året var 25 procent. När det gäller de minst nöjda kunderna, de som anser att tjänsten fungerar mycket dåligt, har andelen mer än halverats till 4 procent (9 procent 2013).

PTS förklarar förändringen på följande sätt:

”Berörda abonnenter i årets undersökning bor sannolikt i områden med tätare bebyggelse. Det har lett till att fler i årets undersökning har haft möjlighet att välja andra alternativ, utöver de telefonilösningar som erbjudits med anledning av teknikskiftet. Ett exempel på ett sådant alternativ är IP-telefoni via fiber”, skriver PTS, men konstaterar samtidigt att de andra telebolagen än Telia är sämre på att informera sina kunder.

”Det är fullständigt oacceptabelt att det finns telebolag som inte informerar sina kunder om teknikskiftet. Vi kommer att kontakta berörda telebolag och ännu en gång upplysa dem om deras ansvar”, säger Anna Wikström, chef för enheten för konsumenträttigheter på PTS, i en kommentar.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108