Mobiloperatören 3 har det senaste året växt snabbare än den svenska mobilmarknaden som helhet, och en viktig faktor till tillväxten är lågprisvarumärket Hallon. Men på 3 vill man gärna tona ner lågprisvarumärkets framgångar.
Det är nog säkert en faktor även om det handlar om små siffror, säger Nicholas Högberg, vd för 3 i Sverige, och vill hellre prata om de traditionella abonnemangen.
Vi har fortfarande bra fart på våra röst- och bredbandsabonnemang och upplever att våra paketerbjudanden med telefon och abonnemang med bindningstid på 24 månader säljer bra, säger han.
Telekomnyheterna har dock gått igenom statistik från olika håll och kan därigenom konstatera att det är just Hallon som är den största framgångsfaktorn just nu.
Under de senaste fyra kvartalen har den totala mobilmarknaden i Sverige växt med 127 000 abonnemang och kontantkort. Under samma period redovisar 3 en tillväxt på 174 000 kunder. De nyvunna framgångarna framgår även om man ser hur mycket 3s marknadsandelar i antalet abonnemang och kontantkort som bolaget har ökat med. Under de senaste fyra kvartalen har marknadsandelen ökat med 1,1 procentenheter att jämföra med 0,7-0,8 procentenheter per år de tre åren innan.
Läser man därtill moderbolaget Hutchison Whampoas senaste rapport, gällande det första halvåret i år, så kan man konstatera att drygt 42 procent av 3s svenska kundtillväxt under det första halvåret kom från kontantkortsmarknaden, det vill säga Hallon.