Frågan är vem som egentligen driver den svenska fibermarknaden i dag. Är det uppstickaren IP-Only, som gång efter annan får se jätten Telia följa efter på ort efter ort, där IP-Only etablerar sig. Vingåker, Grums, Kristinehamn, ja det finns flera exempel.
Inom flera andra branscher är det en vedertagen taktik att uppstickaren följer efter marknadsdominanten. Titta till exempel på hur Burger King internationellt ofta öppnar restauranger på andra sidan gatan när marknadsdominanten McDonalds etablerar sig. Man brukar också tala om att kinesiska telekomleverantören ZTE alltid kliver in på marknader där jätten Huawei går in.
Men i Telias och IP-Onlys fall är utvecklingen tvärtom. Där är det dominanten som följer uppstickaren. Varför det är så är egentligen ganska underligt. Inte minst med tanke på hur många orter i Sverige det är som i dag står utan fiberavtal, där Telia skulle kunna gå in och skapa sitt eget monopol. Eller är det så att Telia hellre gör allt för att försöka slå undan benen på sin motståndare istället för att jaga bollen?
Mats Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna