NYHETSARKIVET
15 dec 2014 11:58
Så ska Tele2 sälja för att minska risken för churn
Drygt 10 procent av alla Tele2:s mobilkunder köper mer mobildata, top up, efter att det befintliga datapaketet har tagit slut. Men det är en balansgång att inte tvinga kunderna till för många top ups eftersom de då riskerar att lämna operatören, så kallad churn. Det sade Thomas Ekman, sverigechef för Tele2, vid bolagets kapitalmarknadsdag i London i fredags.

– I snitt köper de kunder som laddar extra data via top ups två extra datapaket, men det är viktigt för oss att följa upp kundernas dataanvändning. De kunder som köper top ups tre gånger per månad tenderar till att se över sitt val av abonnemang, därför är det viktigt för oss att följa upp dessa och få dem att välja ett större datapaket till sitt abonnemang, sade Thomas Ekman.

Under årets tredje kvartal valde 53 procent av de nytecknande mobilkunderna hos Tele2 ett datapaket som var större än 1 Gb. Cirka 22 procent av kunderna slår i taket för dataanvändning och av dessa köper 48 procent top up-laddning av data.

Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108