Tele2:s nya abonnemangsmodell utan subventionerade mobiltelefoner och bindningstider säljer lika mycket eller bättre i de egna kanalerna men något sämre hos de externa återförsäljarna. Det säger Thomas Ekman, chef för Tele2 i Sverige, till Telekomnyheterna.
Anledningen till att det går sämre hos de externa återförsäljarna kan dock bero på att det är väldigt många kampanjer från alla operatörer just nu, säger han.
Den nya modellen har ändå fått mycket positiv feedback från kunder och konsumentorganisationer.
Vi har fått brev både från kunder och konsumentgrupperingar. Nu senast fick jag brev från Sollefteå kommun, som tackade för att vi har gjort den här förändringen.
TN: Inga av era konkurrenter har följt efter er än, hur ser du på det?
Jag tror att de avvaktar och ser hur det går för oss. Det är även en del tekniska utmaningar med att göra den här förändringen, och det kan naturligtvis göra att det tar tid för våra konkurrenter att följa efter, säger Thomas Ekman.