Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder Phone Family att fortsätta med sin marknadsföring där återförsäljaren kallar mobiler och surfplattor för gratis eller gåva när kostnaden kommer på månadsavgiften. Det meddelar KO i ett beslut. Om bolaget bryter mot förbudet hotar ett vite på 750 000 kronor.
Konsumentombudsmannen anser också att företaget måste tydligt berätta för kunden vad den totala månadskostnaden för ett erbjudande blir. Om företaget brister i information om kostnaderna kan KO begära att ett vite på ytterligare 750 000 kronor döms ut av domstol.
Från 2012 fram till och med sommaren 2013 hade Konsumentverket fått in ett åttiotal anmälningar från kunder som i princip alla ansåg att säljaren lovat dem gratis telefon, surfplatta eller annan utrustning, men som de sedan fick betala för genom förhöjda månadsavgifter. Företaget fick kritik av KO och lovade bättra sig, men anmälningarna fortsatte att strömma in under 2014. Därför vidtar nu KO åtgärder mot företaget.
Att kalla något för gratis eller gåva när det inte är gratis är en svartlistad försäljningsmetod som är förbjuden meddelar KO. Phone Family har godkänt föreläggandet.