NYHETSARKIVET
24 feb 2015 11:56
Ericsson visar fördel med webbinteraktion tillsammans med SEB
Ericsson och storbanken SEB har tillsammans tagit fram ett proof of concept när det gäller att använda webteknologin WebRTC för att få en bättre kundkontakt via webben.

– I dag sker 90 procent av alla bankinteraktion via digitala kanaler och det gör att kunderna inte får den naturliga personliga relationen med banken som man fick förr, när bankärendena gjordes på bankkontor. Därför har vi tillsammans med SEB i Estland på kort tid tagit fram en lösning där kunderna kan få hjälp via banken och på så sätt får bygga upp en förtroendefull relation, säger Magnus Wester, affärsutvecklare på Ericsson InWeb Communication.

I projektet med SEB har personer som har registrerat nya företag erbjudits hjälp av en bankrådgivare, något som förutom att det har halverat tiden att göra den komplicerade bolagsregistreringen, även har gett en bra bankrelation.

– Vi ser en stor potential för den här teknologin, där kunderna kan kommunicera via webvideo och websharing som ett mycket bra komplement när det handlar om komplex försäljning eller kundservice på Internet, säger Magnus Wester.

Ericssons och SEB:s gemensamma lösning kommer att demonstreras på Mobile World Congress i Barcelona, nästa vecka.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108