3 har anmält Telias marknadsföring av mobilt bredband till marknadsdomstolen eftersom man anser att Telia-reklamen är vilseledande om täckning och prestanda.
Telia blandar huller om buller mellan gsm och turbo-3G när de marknadsför sitt mobila bredband och säger att de har Sveriges bästa täckning. Den hastighet som man kan komma upp i när man kopplar upp sig med Edge är inte tillräcklig för att kunna kallas för bredband, säger Peder Ramel, vd för 3 i Skandinavien, till Telekomnyheterna.
Det normala vid den här typen frågor är att vi operatörer löser dem genom en gemensam diskussion, men i det här fallet har det inte gått att komma överens med Telia, därför anmäler vi dem nu, fortsätter Peder Ramel.
I sin stämningsansökan till Marknadsdomstolen yrkar 3 på ett vite om 1 miljon kr att Telia ska förbjudas att använda följande eller andra liknande formuleringar:
+ "bäst täckning";
+ "Sveriges bästa täckning";
+ "snabbt internet med bäst täckning";
+ "mobilt internet med bäst täckning";
+ "surfa mobilt med bäst täckning" samt
+ "mobilt bredband med bäst täckning".
- Vi anser att vi med Edge, turbo-3G och w-lan i vårt mobila bredbandserbjudande, Telia Mobilt bredband, sammantaget har bäst täckning. Det stora intresset för vårt mobila bredbandserbjudande från våra kunder visar inte minst detta. Nu måste vi självklart först analysera och utvärdera ärendet innan vi tar ställning till hur vi går vidare, säger Charlotte Züger, kommunikationschef för mobilitetstjänster på TeliaSonera.