Glocalnets tv-reklam för bredband är inte för låg. Det anser Marknadsetiska Rådet, MER, som har avslagit en anmälan från en privatperson.
Glocalnet har i sin marknadsföring av bredbandstjänster använt sig av TV-reklam som i högt tempo visar ett antal scener med en och samma kostymklädda man som utför handlingar som kan uppfattas som låga i betydelsen gemena, lumpna eller tarvliga men att detta låga enligt Glocalnet inte alls är lågt i jämförelse med bolagets priser. Exempel på sådana scener är att mannen pangar fönster, lånar pengar av en gatumusikant i betydelsen tar dem, stjäl godis av ett barn, knuffar en äldre kvinna, förorenar vattendrag genom att slå ut innehållet i gifttunnor, hugger ned regnskog etc., skriver MER.
Anmälaren anser att Glocalnets reklam nått botten med påståendet att det inte ens är lågt att begå brott.
Även om humorn inte uppskattas av alla tittare har dock reklamen en påtagligt humoristisk uppläggning som särskilt till följd av musiken, sången och dansen kan betecknas som absurd. Därför finns det enligt rådets bedömning inte någon beaktansvärd risk för att tittare skulle uppfatta reklamen som att annonsören i detta fall uppmuntrar eller ger uttryck för en överseende inställning till det slag av beteenden som visas i reklamfilmerna. Reklamen kan därmed inte anses strida mot artikel 4 i Grundregler för reklam och marknadskommunikation, skriver MER i sin bedömning.