Enligt Post- och telestyrelsens rapport Svensk Telemarknad 2007 så förlorade Glocalnet 102 000 bredbandskunder under förra året. Men det är siffror som Glocalnets vd Martin Tiveus förnekar.
Det är helt felaktiga siffror, säger Martin Tiveus till Telekomnyheterna.
Enligt PTS statistik hade Spray 160 000 bredbandskunder vid årsskiftet 2006/2007, när Glocalnet tog över bolagets telekomverksamhet. Därmed hade Glocalnet vid denna tidpunkt 354 000 brebandskunder. Dessa hade vid halvårsskiftet förra året minskat till 278 500 för att vid årsskiftet bara vara 252 800.
Om man säger att Spray hade 75 000 bredbandskunder när vi tog över dem så ligger det närmre verkligheten. Förvärvet har hållit planerna på pricken eftersom vi köpte in Spray som en churnbas, säger Martin Tiveus.
Om man som Martin Tiveus säger, minskar ner Glocalnets förvärv av Spraykunder till 75 000 och därtill räknar bort cirka 25 00030 000 bredbandskunder som hade Sprays abonnemang utan fast månadsavgift, ett abonnemang som Glocalnet tog bort, så stämmer ekvationen någorlunda och visar att Telenor under förra året hade en nolltillväxt.
Totalt tappade Telenorbolagen i Sverige 38 300 kunder under 2007.