NYHETSARKIVET
13 jun 2008 12:20
Telia har bara 39 procents marknadsandel av mobilt bredband
Telia har 39 procents marknadsandel av den svenska marknaden för mobilt bredband och inte 54 procent som PTS anger i sin rapport Svensk Telemarknad 2007.

Det är Telia själva som har gått igenom PTS siffror eftersom de ansåg att marknadsandelen i PTS-rapporten verkade alldeles för stor. Vid en genomgång visade det sig att Telia även hade rapporterat sina telematikkunder i det underlag som de skickat till PTS. Därmed blev marknadsandelen alldeles för hög.

– Vi vill förtydliga att marknadsandelen för mobilt bredband som kommunicerats i PTS rapport även inkluderar telematik för vår företagsmarknad. Vi har meddelat detta till PTS som kommer få underlag för företagsmarknaden exklusive telematik under dagen, säger Charlotte Züger, kommunikationschef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Enligt Telias egna beräkningar, baserade på antalet mobila bredbandskunder exklusive telematik, visar att bolagets totala marknadsandel för mobilt bredband uppgår till 39 procent (54 procent i Svensk Telemarknad 2007) och 47 procent på företagsmarknaden (70 procent). Telias andel inom privatmarknaden är oförändrat 33 procent.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108