NYHETSARKIVET
28 okt 2015 11:52
Telenor vänder mobila trenden ökar åter antalet mobilkunder
Efter att ha flyttat över mobilkunder från gamla traditionella mobilabonnemang till datacentriska mobilabonnemang under den första halvan av 2015, har nu Telenor Sverige åter fått luft under vingarna och redovisar en nettokundtillväxt på 24 000 mobilkunder under årets tredje kvartal.

– Under det första och andra kvartalet i år rensade vi upp bland våra abonnemang och flyttade över mobilkunderna till datacentriska abonnemang, detta påverkade naturligtvis vår churn negativt. Samtidigt ser vi en positiv effekt av det då vi ser att kunderna förbrukar mer data nu. Under kvartalet ökar vår mobilaffär med 24 000 nya kunder, framförallt inom företagssegmentet och på kontantkortsmarknaden, säger Patrik Hofbauer, vd för Telenor Sverige, till Telekomnyheterna.

I nuläget är 76 procent av Telenors mobilkunder aktiva dataanvändare.

Patrik Hofbauer vill gärna lyfta fram framgångarna på mobilsidan som har gett en intäktsökning på 4 procent. Men samtidigt har fastnätssidans omsättning minskat med lika stor andel, 4 procent, vilket ändå ger en total intäktsökning på 2 procent för Telenor.

– På fastnätssidan ser vi tillväxt inom fiber och IPTV, men tyvärr väger det inte upp minskningen i IP-telefoni och det tapp av DSL-kunder som sker i takt med den snabba fiberutbyggnaden i Sverige, säger Patrik Hofbauer.

TN: Vad ska ni göra åt den utvecklingen?

– Vi har en åtgärdsplan, men den pratar vi inte om externt i nuläget, säger Patrik Hofbauer.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108