Telenor i Sverige måste få upp marginalerna på mobilsidan till samma nivå som konkurrenterna. Det är en av de viktigaste frågorna som Johan Lindgren, vd för Telenor i Sverige, har framför sig.
På mobilsidan har vi fortfarande en bit upp till de marginaler som våra konkurrenter har. Men genom en tydligare positionering av varumärket Telenor och konsolidering av produktutvecklingen samt bättre samordning av marknadskommunikationen, ska vi höja tillväxten samtidigt som vi får ner kostnaderna, säger Johan Lindgren till Telekomnyheterna.
När det gäller Telenors varumärke i Sverige så ska bolaget nu fokusera varumärkespulsen på de tre ledorden: Modernt, Internationellt och Inspirerande.
När det gäller konsolideringar så har vi redan gått igenom ett par konsolideringsfaser sedan nystarten i Sverige 2005. Nu går vi vidare genom att synkronisera produktutvecklingen bättre. Dessutom ska vi samordna upphandlingen av marknadskommunikation på ett bättre sätt. Under våren har vi lidit en del av att vi har haft fler kampanjer samtidigt från våra olika verksamheter, något som inte är optimalt, säger Johan Lindgren.