Telia har anmält Optimal Telecom till Marknadsdomstolen för att bolaget, enligt Telia, påstår att de samarbetar med Telia.
Optimal Telecom har säljare som bearbetar marknaden både på gator och torg, så kallad canvasförsäljning, och via telemarketing, och vi upplever att de använder sig av vilseledande marknadsföring genom att de säger att samarbetar med Telia. Det finns exempel där de säger att de samarbetar med Telia, och i andra exempel säger de att kunderna behåller sitt abonnemang hos Telia trots att det är TAB-abonnemang för Optimal Telecom som de säljer, säger Maria Hillborg, på TeliaSoneras presstjänst, till Telekomnyheterna.
Enligt Maria Hillborg har Telia samlat 360 klagomål mot Optimal Telecom det senaste två och ett halvt åren. Och efter att Marknadsdomstolen fällde Ventelo i ett liknande ärende i början av juni känner Telia nu att de har ett gott case.
Vi känner oss styrkta av Marknadsdomstolens beslut mot Ventelo. Som regel brukar vi kunna lösa den här typen av frågor direkt mellan oss operatörer, utan att blanda in Marknadsdomstolen, men i det här fallet har det inte gått. Därför vill vi nu att Optimal Telecom upphör med den här typen av vilseledande marknadsföring, säger Maria Hillborg.