Det mobila bredbandet i kombination med en utrensning av inaktiva kabel-tv-kunder gör att Tele2:s kundtillväxt inom fast bredband sjönk kraftigt det andra kvartalet i år. Bolaget redovisar bara en nettotillväxt på 2 000 kunder i Sverige, jämfört med 30 000 under Q1 i år och 18 000 under Q2 2007.
Vi har rensat ut icke-betalande kunder på tv-sidan samtidigt som vi också ser en ökad konkurrens från mobilt bredband, förklarar Niclas Palmstierna, Nordenchef
TN: Räknar ni in tv-kunder i det som ni redovisar som fasta bredbandskunder?
- Ja, det gör vi, säger Niclas Palmstierna.
Trots att omsättningen inom det som Tele2 definierar som fast bredband ökat med 10 procent till 323 miljoner kr så har ebitda-resultatet försämrats med 14 procent till -48 miljoner kr.
Inom fast telefoni har Tele2 tappat 121 000 kunder det senaste året, varvid omsättningen har minskat till 543 miljoner kr (637 miljoner kr Q2 2007). Bolagets ebitda-resultat har dock bara sjunkit med två procent till 97 miljoner kr (99 miljoner kr):